De cliëntenraad

Beleid cliëntenraad Zorggroep Maasland
Zorggroep Maasland hecht waarde aan medezeggenschap en wil graag een cliëntenraad oprichten.
Het doel van de cliëntenraad is ervoor zorgen dat de cliënten meepraten over het beleid van
Zorggroep Maasland en een actieve bijdrage leveren aan de organisatie. We zijn een jonge
organisatie die zich aan het ontwikkelen is. Momenteel zoeken wij leden voor de cliëntenraad.
Hieronder treft u criteria aan om lid te kunnen worden van de cliëntenraad.

Criteria voor de cliëntenraad:

  • Raadsleden zijn cliënten van Zorggroep Maasland of hebben destijds zorg ontvangen van
    Zorggroep Maasland. Bekendheid over de organisatie levert een toegevoegde waarde aan de
    kwaliteit van de geleverde zorg en de ontwikkelingen in de zorg; en
  • Raadsleden hebben ervaring in de zorg; en
  • Raadsleden zijn kundig en hebben ervaring op bestuursniveau.

De leden voor de cliëntenraad worden gekozen en fungeren voor een periode van vier jaar. Wanneer
de termijn van vier jaar is versterken worden de leden opnieuw geselecteerd en gekozen. Zorggroep
Maasland is op zoek naar actieve leden. De cliëntenraad heeft minstens drie leden nodig om inspraak
te hebben. Wil jij als (ex-) cliënt ook inspraak hebben en participeren, wees er dan snel bij. Wij zijn op
dit moment op zoek naar drie leden!

Wat doet de cliëntenraad?
De cliëntenraad komt drie tot vier keer per jaar bijeen. De leden vergaderen met de directie en
vertegenwoordigen alle cliënten van Zorggroep Maasland. De raad heeft het recht om Zorggroep
Maasland te adviseren over het beleid.

De Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen geeft de cliëntenraad het recht om Zorggroep
Maasland te adviseren over de volgende onderwerpen:

  • Samenwerking met andere organisaties
  • Verhuizingen
  • Kostenraming
  • Jaarrekening
  • Kwaliteitsbeleid
  • Klachtenregeling
  • Welzijn
  • Algemeen beleid voor toelating en beëindiging van zorg aan cliënten

Wat doet de cliëntenraad niet?
De cliëntenraad is niet bevoegd om zorg te verlenen en richt zich niet op het hulpverleningstraject.
Wel is de cliëntenraad bevoegd om een luisterend oor te bieden en om in kaart te brengen welke
behoefte de doelgroep heeft. Indien er sprake is van een probleem binnen de doelgroep, wordt dit
met de directie gecommuniceerd. Wanneer de cliëntenraad signaleert dat bij meerdere cliënten
soortgelijke problemen ervaren, wordt de problematiek ook gemeld bij de directie.

Notulen en jaarverslag
De cliëntenraadsvergaderingen worden middels notulen vastgelegd en geregistreerd. Met behulp
van de notulen wordt ieder jaar een jaaroverzicht tot stand gebracht van de activiteiten en
vergaderingen. Dit jaaroverzicht wordt verwerkt in het sociaal jaarverslag van de organisatie.

Hoe kunt u de cliëntenraad bereiken?
De cliëntenraad is een orgaan van Zorggroep Maasland en wordt secretarieel ondersteund door
Zorggroep Maasland.U kunt zich schriftelijk wenden tot:
Zorggroep Maasland
Rösener Manzstraat 165
3026 TR ROTTERDAM
info@zorggroepmaasland.nl

Zelf lid worden van de cliëntenraad
Mocht u interesse hebben om lid willen worden van de cliëntenraad, dan kunt u telefonisch contact
opnemen met Zorggroep Maasland via 010-311 80 90. Voor meer informatie kunt u gerust contact
met ons opnemen.